A Szolnoki MÁV SE Papp Dénes MÁV Műhelyi főmérnök kezdeményezésére 1910. május 11-én alakult 23 taggal. Elsőként a futballisták, birkózók és kerékpározók alakították ki közösségeiket. Ezen szakosztályok közül a labdarúgók keresték a nyilvánosság előtti szereplést: előbb a csirkepiacon, majd a vásártéren rúgták a labdát, mígnem 1912-ben már a saját, Podolszky úti kezdetlegesen kiépített játékterükön vívták a pontokra menő küzdelmüket. Az első világháború megnehezítette az egyesület dolgát, 1915-ben már csak két futballmérkőzésre futotta a megmaradt emberanyagból. A következő évben végleg elhalt a labdapattogás a játéktéren.
1917-ben állt újra edzésbe a MÁV labdarúgó csapata. Időközben az egyesület elnöke Papp Dénes az MLSZ tanácstagja lett. A nagyszerűen rajtolt labdarúgó sportág átmenetileg megtorpant, a Tanácsköztársaság idején rövid időre szüneteltek a mérkőzések. 1919. március 15-én megalakult a Szolnoki MTE, s ettől kezdve Szolnok város hagyományos sporteseményévé vált a két labdarúgócsapat helyi vetélkedése.
1923-ban kezdődött és 1924-ben fejeződött be a sporttelep kibővítése és a nyolcszáz személyes fedett tribün megépítése, alatta ötözőkkel.
Az 1928-29-es Alszövetségi Bajnokságot nyert a MÁV, a második csoport első helyezettjének, a Dorognak a legyőzése után. Közép-Magyarország bajnoka a Szolnoki MÁV!
Az egyesület tekintélye egyre nő, s ezzel gyarapodik sportdiplomáciai súlya is. Nem csak a vezetőknek, a játékosoknak is országos híre és tekintélye lett. 1930 április elején Auguszt Gyula és Bulyáki László bekerült a magyar vasutas válogatott keretbe. Az 1935-36-os KÖLASZ bajnokságot – öt év után – ismét a MÁV nyerte.
1937 júliusában az MLSZ az NB II osztály felállítása mellett döntött, ahová amatőr csapatok is kerültek, így a magyar vasutas bajnok Szolnoki MÁV is. Az újonnan életre keltett bajnokságot megnyerte, így története során először szerzett jogot az NB I-es tagságra. Az első NB I-es mérkőzésre 1938. augusztus 28-án került sor Szolnokon: Szolnoki MÁV – Elektromos 4:1. Összesen kilenc szezont szerepelt az első osztályban, melyen 266 mérkőzés, 108 győzelem, 54 döntetlen, 135 vereség, 567-635-ös gólarány a mérleg. Ezen időszak alatt több játékos is bekerült a nemzeti válogatottba (Kolláth II Ferenc, Szántó József, Horváth Ferenc, Kispéter Mihály, Szűcs Sándor). A legsikeresebb szezont az 1941-42-es jelenti a szolnoki labdarúgás történetében, hiszen a bajnokságban MÁV sokáig bajnokesélyes volt, ám a végén elért harmadik helyezés így is emlékezetes eredmény. Ráadásul 1941. június 29-én Magyar Kupa döntőjében: Szolnoki MÁV – Salgótarjáni BTC 3:0, így Magyar Kupa győztes lett. Ez idő tájt a MÁV a Corinthián díj védője, legjobb magyar vidéki csapat, magyar vasutas bajnok.
A MÁV labdarúgóinak trófeái: Magyar Kupa, Vasutas-bajnok, Corinthián-díj
Szolnok jelentős átmenő forgalma miatt az 1944-es bombázások állandó célpontja lett. Június 2-án borzalmas pusztítás érte a várost. Sajnos a súlyos pusztítás a csapatot sem kerülte el, több játékos veszítette el közeli hozzátartozóját, háza vált lakhatatlanná. A légitámadás után használhatatlanná vált a MÁV sportpályája. Ekkor kezdődött a labdarúgó szakosztály szétesése, mondhatni szétbombázták a nagyhírű együttest. A háború után még két szezont töltött a legmagasabb osztályban az egyesület, az 1947-48-as szezon 15. helyével búcsúzott az élvonaltól.
A csapatból többen az újjáalakuló MTE-hez távoztak. Az NB II-ből 1954-ben egy évre kiesett, de ezt követően stabil másodosztályú egyesületnek mondható a Szolnoki MÁV. Az 1973-74-ben újra kiesés, s ezután már több időt (1978-ig) a harmadosztályban szerepelt a csapat.
Más városokhoz hasonlóan egyesülést határoznak el a pártvezetők a két szolnoki sportegyesület ügyében. (sikertelen MÁV, bázis nélküli MTE). 1979. június 29-én egyesül a MÁV és az MTE, s Szolnoki MÁV MTE néven folytatja a megye legnagyobb egyesülete, azonban az új egyesület sikerei nem közelítik meg elődeikét, sőt…
Az egyesülés utáni első szezonban ugyan a másodosztályban a 2. helyen végzett a csapat, ám feljutást nem sikerült kiharcolnia az első osztályba. Az 1981-82-es bajnokság 9. helye azt jelentette, hogy a következő szezon – köszönhetően a bajnokság átszervezésének – a Területi bajnokságban kezdődött, ám mivel azt megnyerte a MÁV MTE, így egy év kitérővel újra másodosztályú lett.
Az 1987-88-as Magyar Népköztársaság Kupa küzdelmeiben az elődöntőig jutott, ám a későbbi győztes Békéscsaba jobbnak bizonyult.
Az 1991-92-es szezonban elért 16. hely jelentette a mélypontot, amikor is kiesett a csapat az NB III-ba.
A négy NB III-ban eltöltött szezon után az 1996-97-es bajnokságot kezdhette a másodosztályban, immár Szolnoki MÁV SE néven a labdarúgó csapat. A labdarúgó szakosztály 1998. január 1-óta működik gazdasági társaságként, Szolnoki MÁV FC Kft. néven.
A visszajutás óta két alkalommal is a dobogó második fokán végzett a csapat. Előbb a 2005-2006-os, majd a 2007-2008-as szezonban. Igazán az utóbbi menetelésnél állt közel az együttes ahhoz, hogy kivívja az első osztályú tagságot.
A 2009-2010-es bajnokságnak úgy vágott neki a csapat, hogy célként az NB I-be való feljutást tűzték ki a vezetők. A játékoskeretet ennek megfelelően megerősítették, így került Szolnokra több egykori válogatott játékos – Molnár Zoltán, Pető Zoltán és Tóth Mihály – is. 2010. június 6-án hazai környezetben a Baktalórántháza elleni mérkőzésre már – a forduló többi eredményének köszönhetően – feljutóként lépett pályára a csapat, a 90 perc végén pedig már bajnoki címet is ünnepelhetett a közel 7000 nézővel együtt.
A 62 év után újra a magyar labdarúgás élvonalába visszakerülve a kezdeti sikereket (Pápán döntetlen, a későbbi ezüstérmes Paks hazai pályán történő legyőzése) követően 12 vereséget szenvedett a csapat az őszi szezonban, így hiába sikerült „elfogadható” tavaszt produkálni egy év után búcsúzni kényszerült az NB I-től a Szolnoki MÁV FC.
A 2011-2012-es NB II-es bajnokságnak már új vezetőséggel vágott neki a csapat, miután Ferencz Gábor a Kft. ügyvezetője 14 év után “leköszönt”, helyére a klub egykori labdarúgója Földi Sándor került. Az első évben várakozáson felül szerepelt az együttes, hiszen sokáig versenyben volt a feljutásért folytatott küzdelemben, végül a dobogó második fokán zárta a bajnokságot.
A 2012-2013-as bajnokság őszi szezonjának végén az utolsó helyen állt a csapat, ám egy sikeres tavaszi szerepléssel sikerült megőrizni a másodosztályú tagságunkat.
Névváltozások:
- Szolnoki MÁV SE (1910 – 1948)
- Szolnoki Vasutas SE (1948 – 1949)
- Szolnoki Lokomotív SE (1949 – 1953)
- Szolnoki Törekvés SE (1953 – 1956)
- Szolnoki MÁV SE (1956 – 1979)
- Szolnoki MÁV MTE (1979 – 1996)
- Szolnoki MÁV SE (1996 – 1997)
- Szolnoki MÁV FC (1998 – )
- Szolnoki MÁV FC-Neusiedler;
- Szolnoki MÁV FC-Mondi;
- Szolnoki MÁV FC-Stadler Rail;